Dag 23 med Yoga

 

 

23:e dagen med yoga. Eller "yoga" då jag kör på utan att veta vad jag gör och helt ärligt gör jag det rätt dåligt också. Men för mig är det just nu görandet som räknas.

Så vad har hänt hittills? 

 Jag har slutat att vara besvärad inför varje pass för jag släppte prestationsångesten som sitter som en envis ryggsäck i det mesta jag gör. Ska jag vattna blommorna så ska jag göra det med ypperlig finess också. Nä men lite så är det. Jag bara embrace:ade att jag är stel, har ont och inte kan någonting och utgick från det. Ganska skönt och befriande att börja där.

Jag läste något som Paolo Roberto skrev om yoga och det löd ungefär "utan andningen så är det inte yoga". Nåt sånt. Jag tänkte men vad 17 nu då, om jag bara gör rörelserna och får det överstökat så är det tamejtusan visst yoga. Fast nä. Då har jag ju missat hela grundpoängen. 

 Så. Jag började tänka på andningen som hos mig oftast sitter som en vild fjäril i halsen. Jag andas inte djupt, kontrollerat eller medvetet. Så det har jag börjat tänka på och om inte annat så känner jag mig bra över att jag gör det för jag vet att det på sikt kommer leda till positiv stresshantering. En ny vana skapas.

Något annat jag har märkt är att jag är lite rörligare. Med betoning på lite då men det är inte konstigt med tanke på att jag inte stretchat eller töjt ut kroppen efter några års styrketräning. Det drar och spänner prick överallt i denna kropp. Tidigare har jag exempelvis inte kunnat föra ihop händerna ovanför huvudet då det har tagit stopp. 

Något av det viktigaste jag märkt är att jag har fått bättre "kontroll" över den inre magmuskulaturen. Det var något min naprapat gjorde mig uppmärksam på och eftersom jag alltid haft problem med det har jag av någon anledning undvikit att ta tag i det. Jag har nog inte heller fått rätt hjälp innan då folk tipsat om andra övningar som jag inte ens klarat av och därför kompenserat för med andra muskler.

Jag kan inte mäta förbättringen i styrka genom x antal lyfta kilon såklart men jag är stabilare på något vis och att jag hittar musklerna lättare. Det gjorde jag inte i början. Det är fortfarande ganska obehagligt för även om jag hittar kontakten så är jag svag och orkar inte så mycket. Men jag ska fortsätta och hoppas verkligen på att det i sin tur hjälper mot en friskare rygg.

 Jag klarar dock inte av för mycket svankande i yogan. Då måste jag "koppla in magen" för att skydda ryggen samtidigt som jag spänner rumpan för att inte få ont när jag böjer ryggen bakåt. Vet inte om det är normalt? Jag vet bara att jag har ont och det ska man inte ha i vilket fall.

Som åtgärd försöker jag töja höftböjarna och sätesmusklerna. Jag får göra en ny utvärdering efter att ha kört längre. Det vore fint att se framsteg där då smärtan är så tydlig. 

 Första gången jag skulle sänka ner kroppen mot golvet med stöd av armarna (alltså jag kan verkligen inte namnen på allt..kossan, katten, hunden osv..;) så kunde jag inte det på grund av min smärta i ena armbågen. Det jag lärt mig nu är att koppla in skulderbladet så nu funkar det även om jag i vissa rörelser fortfarande kan känna en viss smärta och att det inte är 100% bra. Men där har verkligen rehab:en jag fått hjälp med gjort sitt. Och kanske framför allt stötvågsbehandlingarna, bara att jag inte trodde att detta skulle ta så lång tid som det gjort. 

 Det här med kroppens läkning har jag ju varit med om tidigare på olika vis och jag antar att jag glömmer bort. Kroppen har fått stå ut med otroligt mycket och det är sällan min träning i sig som varit anledningen. Jag tror knappt på överträning? För då skulle elitatleter inte kunna göra det dem gör. Men jag vet att återhämtningen, balansen måste finnas i form av både ren vila men också sömn och rätt nutrition. Det är alltid där jag inte kunnat hantera det "optimalt" och efter långa perioder av obalans tar det längre tid att hamna på rätt spår igen. Det är inte konstigt om kroppen inte läkt om den inte fått rätt förutsättningar till det. Jag har fått backa så otroligt mycket och jag måste ödmjukt inse att jag får försöka göra om och göra rätt. 

 

Men mer om det en annan gång!

 

Dressed In Strength | andning, magmuskler, rehab, rörlighet, stresshantering, träning, yoga, återhämtning | |
Upp